Thursday, March 20, 2008

Kegemaranku




Salah satu hasil rekaanku dalam pertandingan memasak 2007



Aku mempunyai banyak kegemaran...antaranya memasak ...
aku suka mencuba masakan baru..kadang-kadang orang tak buat macam tu..
yalah..orang biasa masak ayam/daging masak paprik...
tapi aku pulak buat kepah masak paprik...

Dulu, tahun 1986..masa aku tingkatan 4,
aku masuk sekolah teknik (baca:vokasional)...
aku amek course Katering Hotel....belajarlah masak macam2..
tempatan..melayu..cina ..India..western..oriental...
balik umah je..aku cuba buat...

Yang jadik tukang komen dan tukang rasa mak dengan bapak...
kekadang pbapak pun geleng kepala..
hapelah yang dibuat dek budak ni agaknya...
kadang2 bapak suka nyakat aku bila makan masakan aku..
dia cakap nama masakan aku "Masak Taruk-taruk"
maknanya aku tambah/campak apa2 yang ada kat dapor mak aku..
ye lah...orang kg..mana ada macam2 dalam esbok...

Masa aku nak masuk sekolah vokey ni dulu banyak cabarannya..
adalah sorang sedara aku (cikgu sekolah aku)
cakap seolah tu tak bagus...buat apa nak masuk...
nanti aku jadik tukang masak je..tak boleh cari kerja apa2...

Mak aku susah ati bila dengar...dia cakap pada aku betul ke ?
Aku cakap, tak..sekolah tu bagus..aku nak ubah masa depan aku...
aku tanak sekolah menengah biasa..pas tu amek sastera...
lepas SPM..dok umah nganggor...keja kilang..
pas tu kawin...eeiii..tanakkkkk!!! (baca : degil)

Aku pegi jugak vokay Muar yang masa tu orang panggil USA
(baca: Ulu Sungai Abong) ..naik bas peladang..tambang 40sen..
kat sini aku belajar berdikari..berdisipin..
kemas katil siap bercadar..basuh baju sendiri..hidup dengan
disiplin yang ketat..kakak2 senior yang berbagai ragam..
ada yang berlagak nak mamffusssss...bajet bagus...
ada yang ok..boleh buat kawan...

Pelajar Junior yang cun memang saham tinggi..
aku mmg tak termasuk dalam golongan itu...
yelah sapo pandang budak kampong macam aku..
pakai kasut murah..baju kurung berbelang dengan sebelah pesak
warna lain2..kain baju lunsuran kakakku...
tshirt pun cokia2..paso lambak yang 4 Rm 10 tu...
tapi aku terima dan bersyukur...
aku berazam mengubah nasibku...
dan kini aku telah berjaya mengapai impianku...

No comments: