Monday, April 14, 2008

Pertemuan Keluarga

Keluargaku memang besar - apa taknya dengan 7 orang adik beradik termasuk aku dan 7 ipar duai dan lebih kurang 30 orang anak sedara , sesekali bertemu meriah tak hengat tu....Macam wajib pulak , setiap 2 minggu sekali kami bergilir2 balik...kekadang bertembung pulak dengan abang2 atau adik2 aku....bila dah jumpa macam2lah cerita keluar..kekadang sembang punya sembang x sedar dah menginjak pagi...kes kes kes....

Biasanya kami bercerita tentang kesah jaman budak2 dulu..sapa paling nakal..sape suka buat hal..kisah angon kambing..kisah tewuuu iwak lele neng sawahan bapak mbien...kisah nyalai kelapa dan banyakkkkkk lagi...yang seronok kalau dedua adik2 aku balik sekali...mesti kita orang buat rancangan baekkkkk punya..buat bbq la...yang jadik kepala of course aku laa...akulah rancang menu, akulah pegi paso, pas tu haku suruh seme tolong buat/masak sampailah siap menda2 tu....kendian kami pon korbankan makanan tu beramai2...seronok oooo...macam kenduri pulakk....

Minggu lepas, aku balik umah mak sekejap, jumplah abangku yang ke 2, anak2 panggil wak onji yang tinggal si Spg Rengam...wak onji ni selalu sakit..sakit apa ? Ala biasalah..Gout..lepas tu diglagg...Bapak dan abang2ku yang lain pun mengidapnyer..tapi yang paling teruk wak onjilah..skg ni siap keluar benjol2 kat kaki , tangan dan sikunyer..kesian dia. Bila kena pukulan gout, dia akan lepak ..kekadang sampai berminggu2...kekadang sampai dok wad..tapi tak apalah....nak baik kan ?

Wak onji , mak dan bapak tengah santai2...

Baru-baru ni wak onji admit wad lagi , kali ni agak teruk ..tak boleh makan..nak bangun pun payah..mak le nunggu sebab kak idah keja, tetiap kak idah datang pagi sampai tengahari je..doktor check dan dapati buah pinggang wak onji bermasalah..sebab dia ambil pain killer terlalu banyak..doktor sarankan dia buat bistula untuk memudahkan ubat dimasukkan bagi membantu proses memasukan ubat untuk mengaktifkan saluran darah ke buah pinggang..dan ia telahpun selesai..makan belanja lebih 1,000 ringgit..buat di JB saja.

Alhamdulillah..sekarang nampak dia dah mula pulih, tapi badannya yang tough tu susut abis..kesian. Skg ni wak onji tengah ngidam sangat2 nak makan burung punai..hai manalah nak cari ni..kesian dia, sampai tak lena tidur teringginkan daging burung tu...Ada jugak aku tanya kawan2..tapi derang pun tak tau..hemp, kalau boleh aku nak penuhi hajat dia ni..kesian..banyak kali dia menyebut..tingin sangat nak makan daging burung punai...siap ngences2..


anak2 wak onji - kak long dan razin..yang mok interfrem tu anak kak, mirul..



Kak idah (wak onji's wife), kak wa dan bwg putihhh (alia)



Ni pasangan montel+cute (perasan le tu) - nazir dan mud ni nak gak interprem sama dalam n3 kali ni...Oii dik, aku dah letak gambo ko ni haa..pueh ati ? keh keh keh...sok besok kalau aku soh ko tolong beli barang lagi boleh yaa ? Nazir aka kebabom ni budak airforce tapi cuma lulus bawak feri budak sekolah dengan 3 tan je..wakakaka...bawak air craft x penah..tengok selalu, sebab umah dia dekat dengan hangar...

Masa anak2 aku g umah mudah taun lepas, derang suka betol mintak lalu kat area hangar tu..nak nengok kapal terbang/heli dari dekat..yalah kat umah ni asik tengok yang atas awan tu je..tetiba dapat tengok yang sebenar, beso2 pulak tu..tengok yang berlepas..tengok charlie, tengok caribou..sukalah derang...mud skg bertgas kat Sg buluh..tu yang aku dok soh survey2 mana2 neseri orkid yang tawarkan harga murah dan banyak spesis..bolehlah aku g serbu nanti...ngeh ngeh ngeh....adios..bzzzzzttttttttt....

No comments: