Tuesday, July 29, 2008

Kenduri D' Kampung

Ceritanya, Kenduri di rumah mak pada 26 hb yang lalu. Yang sedihnya, semua anak2 dan menantu terlibat sekolah , yalah dah majoritinya cikgu cikgi dan akhirnya kakak , mak dengan dibantu kak ela dan cik gim yang buat keja....siannnnn....aku balik pon lepas abis sekolah, kol 3 baru sampai umah mak..tu rempittt tu, kalau memandu dengan sopan dan santun (baca:sipot) kol 4 agaknya baru sampai..






sebahagian yang rewang


cik gim tengah buat samer ambeng


hasil akhir - ikan kering lom bubuh







wahhh...rajin mantu mak ni siap dengan kuih2 dan
bubur kcg derian di bawak sama



bontrot untuk tetamu yang datang



Sampai je , kumpulan yasin perempuan sedang baca yasin, aku masuk, tolong2 apa yang patut..tapi tak basuh pinggan la, sebab adik (baca:mudah) dah amek tender katanya..bila dah siap, aku terus ajak adik keluar , g 'metani' pokok manggis ...sekali dengan budak2, ujang dan suparjo tu , sekali usha je pokok ambruk tu, dapat 2 baldi..lumayannn..









suparjo dengan manggisnyer...



Pas tu g pekan cari bahan sayur untuk malam la pulak, g gunting lambot , tapi horang ramai..lepak ngeteh dengan nyanai jap...ajir pon join sekaki...pas tu balik, siap2 bahan nak masak untuk menu malam, ayam masak kicap dengan sayur campur , hangatkan lauk2 yang lain.
Kenduri malam cam biasa la, sebuk..lepas abis kenduri, mudah buat sale kerongsang. Pas tu layan cerita astro dan zzzz..pepagi lepas sapan apa lagi sambong projek...kali ni ngerogg mangis pokok depan surung dengan nutuh rambutan...sape yang kena panjat ? Nazirrrlahhh...sape lg? kan dia ada bakat bab menek2 ni....
















Tengok tu, poji kecik pulak ada masalah..tayar pancit daaa...sekali nengok, paku sejengkal tembos dalam tayo...sape nak jawab tu? pepagi dah mikol tayo g pekan..berpelohh....hehehe...hah, selebihnya aku malas nak cakap..layan gambo jek...




pammmm jangan tak pam...




hai cemana nak buat ni.....langsung x mendhat...



dah anto tampal kat baruh, pasang balik...

yang kat tepi2 tu memeriahkan suasana je....


hak yang misai tebal ni rajin nengokkkk je....jeleh tengok stail dia senyum.



bapak, keselen ke pakkk.....




amai dengan mudah kekonon beraksi ganas le tu...

mak buyung mgerjakan semangka....

3 comments:

dilaOHdila said...

kak cgust best aaaa
kat kampong ada dusun tuh:-)

Ct said...

ala...dusin sikit2...bolehlah untuk anak cucu

Ct said...
This comment has been removed by the author.