Wednesday, July 16, 2008

Seng Sabar

Sahabat,

Memang mudah bibir mengucapkan sabar,
sedangkan hati hebat bergetar,
menahan amarah hingga tubuh menggeletar,
semuanya kerana hilangnya sabar yang diikrar...

Sebab sabarlah , banyak benda yang tak betul diperkatakan orang...
sebab sabarlah, mulut ni menahan getar...
sebab sabarlah, aku dituduh jahat , sengaja menunjuk dll...
sebab sabarlah, aku tak pernah menyambut fitnah yang dilemparkan...
sebab sabarlah, kepercayaan ku pada seseorang di permainkan...
sebab sabarlah, kebajikan yang ku buat jadi bahan sendaan..
semua sebab sabar...sabar...sabar...

Bayangkan jika aku hilang sabar ?
ada orang yang akan makan maki..
ada mulut yang akan ku tenyeh cili...
ada muka yang akan bengkak bengkil akibat ulah sendiri...
ada kristal persahabatan yang akan hancur berkecai...
ada kepala yang jadi cawan...
ada ribut yang akan ku layan...
tapi, beruntungkah aku jika semua itu terjadi ?

Ya Allah , berikan aku segunung kesabaran,
yang takan habis ditarah ,
oleh nafsu dan amarah..
biarlah sabarku mengawal hati,
mengalahkan segala hasad dan dengki...
iman dan amal biar sebati..
menjadi benteng penyelamat diri...Aminnn...

No comments: