Saturday, June 7, 2008

Ehhh...Botakk?

Semalam..mak mintak aku bawak bapak pergi melakukan satu rawatan perubatan kat Peserai, Batu Pahat. Pukul 3 kami bertolak pergi , Sampai Umah Cgu Hamid Kat Taman Warisan hampir pukul 4 petang. Cgu Hamid mengajar di MRSM Pt. Sulong, seorang guru fizik dan merupakan seorang pengamal perubatan tradisional dan bekam moden - tapi dia bukan tok bomoh yaaa...



Masa kami sampai, ada sorang makcik dengan anak sedara lelakinya sedang dirawat...aku nampak banyak bahagian badan makcik yang dibekam...ada yang keluar buih2 + darah, ada yang darah beku hitam pekat sahaja....sambil bekerja cgu hamid terangkan macam2 perkara yang aku nak tahu..



kemudian sejam selepas itu, makcik dan anak sedaranya siap..bapak pulak masuk.aku pon mintak nak buat bekam sama sebab aku mengidap migrain..sebelum mula, cgu hamid tanya aku macam2 pasal migrain aku...barulah dia mula nak buat..dia pun buat bapak pada masa yang sama..


Memula dia cukur sikit atas paler aku.. kendian di lukakan sedikit dengan pisau khas..tak de la rasa sakit..pas tu dia pasang cup dengan pump elektrik..cup pertama sekejap dah dibukak...sedikit darah beku pekat hitam dikeluarkan..dia bersihkan dan pasang mangkuk ke 2..pada masa itu aku mula rasa sesuatu...macam sesuatu bergerak dari dagu naikkk keatas ubun2...tak lama lepas itu mangkuk ke 2 di bukak...bersihkan dan pasang balik..tiba2 aku rasa haus sangattttt....rasa sakit pada sekitar mata , hidung dan tepi mata...aduhhhh..sakitnya Allah saja yang tahu....

Memang aku selalu sakit kat situ, kalau kena..macam nak terkeluar mata aku rasa..punyalah sakit....macam nak jungkir walek aja...apa aku buat selalu, letak kain lembab kat mata..tutup dan restt...insyaallah baik...Masa pasang cup 3 , cgu hamid tegur mengapa aku pucat..peluh mencurah2...aku diam je, dia pesan kalau aku rasa nak pitam bagi tau..sakit kat kaw migrain tu semakin kuat...perghhh....sakit gilerrrr!! bukan sakit sebab luka....mangkuk ke empat aku dah surender....aku tak tahan sakittt....sakit yang..arghhh...susah nak cerita..

Aku keluar dan rest kat sofa...bila bapak siap , cgu hamid berbual dengan aku dan terangkan pada aku sebab2 kemungkinan yang aku hadapi...terperanjat aku mendengarnya..apa yang dia cakap memang sama dengan apa yang aku alami dan rasa sekarang...hemmmm...nampaknya benda yang sama berulang kembali..tak apalah ALLAH tu Maha Mengetahui kan....apakah kaitan apa yang ku rasa dengan mimpi jumpa jarum banyak yang aku dapat malam sebelumya..Hanya Allah yang tahu....



1 comment:

jie said...

Salam Kak....

Saya nak tanya akak pasal mimpi jarum tu. Saya ada mimpi jumpa jarum banyak sangat dan saya kutip jarum tu dan kumpul. Dalam mimpi tu saya terkejut sebab banyak jarum. Sebelum tidor saya ada picit suami saya. Dia alami migrain yg teramat sgt. saya picit dia sampai muntah. Saya ni jarang mimpi dan selalunya bial mimpi mesti membawa maksud sesuatu. Apa maksud akak dalam cerita akak pasal bekam and mimpi tersebut. Saya ingat nak bawak suami pi bekam. Dah lama sangat dah dia sakit, ada sebulan. Hati saya rasa a bit curiga......