Tuesday, June 10, 2008

Inflasi dah bermula ke ?

Bila aku dengar kakitangan kerajaan dibenarkan buat kerja sambilan , aku lega..bukan apa..aku memikirkan tentang nasib2 rakan seperjuangan yang lain..yang kedudukan gred lebih rendah...mereka benar2 terhimpit sekarang..ku memang terasa betul bahana naiknya barang2 makanan..bahan kek pon sama..aku cuma harap pelanggan faham sekiranya aku naikkan sikit harga kek , cuppies atau muffin....
Aku mula cuba hantar muffin coklat chip ke beberapa kantin sekolah..ada juga 1-2 warung goreng pisang yang aku nak tanya..name kad pun aku dah mula bagi2..hehehe...senang je, buat sendiri..print dan potong...nampaknya ada yang berminat...Hj Ibrahim dah ada ura2 nak tempah muffin 1,000 biji nanti..semuga jadi kenyataan...
Aku pulak tengah buat servey nak cari oven beso...tadi jumpa kak Sharifah..tanya2..dia ada kasi 2 no phone..esok aku cuba call...Kalau dapat, aku nak beli oven industri tu secepatnya..budget dalam 1,000..duit main undi ari tu, aku 'cantol'kan kat situ..insyaallahh...Kalau dapat, legalah aku nak terima tempahan banyak2....

Sabtu minggu lepas, aku dah tempah tier untuk cupkek dari Abang mor..Insyaallah..kalau ada tier tu, mudahlah kalau ada yang nak menyewa...lepas tu aku ada cadangan nak buat tetigkat kek pulak...aritu tengok kat KL mahal beno...2 tingkat je dah rm 130.00 , tak leh kurang sikit pon...ingat kalau dapat 100 aku rembat....tak pe, alon2 anger kelakon.....
Bila najwa balik tadi tengahari, dia bagi tau , abang bob van nak naikkan harga sewa...adoiiii...lg satu masalah...kalau sebelom ni 45 henget akan jadi 60 hengat..umaggggggaiiiiii....15 henget sekali naik......peluh sejok ni...tu baru sorang 15 henget....anak2 yang naik ada 3...taun depan 4 orang pulak....cemana ni..aku garuk2 kepala yang tak berapa gatal tapi masih botak....
Bila bang bob datang petang anto bila..dia cakap memang nak naik..1 Julai dah mula...mmg naik 15 ringit..oleh kerana 3 orang maka aku kena bayar 300.00 sebulan...adoiiii.....tapi dia kata boleh runding..maka aku pun tawar menawar.. harga yang muktamat adalah 240.00 , tapi tak termasuk kalau najwa balik lambat terutama hari rabu..tu nak kena tambah 15 henget lagi....akhirnya aku buat keputusan nak amek najwa sendiri petang rabu...tak apalah, abis nak buat cemana....
Sebenarnya selain aku, ramai lagi rakyat2 yang merintih kesusahan akibat kenaikan harga petrol dan harga barang sekarang...tapi apa yang kita boleh buat..yang diatas tu mmg tak merasa sangat, sebab banyak guna yang hak kerajaan..abih macam kita ikan bilis ni macamana ? tu belum lagi nak kena bayar cukai, pinjaman dan lain....pendekata..abis je bulan..abislah gaji....sabar sajalahhh.....

4 comments:

muor76 said...

muor memikirkan camner ler keadaan akak muor... anak nyer 5 org... 4org dah sekolah.. abg ipor gaji bukannyer beso sangat.. sebelum nih ade gak tolong ler sket.. tapi skang kalo keluarga sendiri pon agak tersepit camner nak tolong akak.. isk isk isk..

blackpurple @ jowopinter said...

Saya sayang Pak Lah.

Hahaha!

Ct said...

tula muo...kita yang keja ni punnn rasa terbeban..apatahlagi derang.... :-(

blekkkk...benci tawww cakap macam tu.....

soulha,cairo said...

nie membuatkan saya takut nk balik malaysia...walaupun sini harga makanan jauh lebih mahal dr mesia...tp bila memikirkan benda2 yg melibatkan petrol nilah yg buat lemah gemalai..

yerlah nk pie sana sini naik kete/ motor..klu sini no hallah..kenderaan awam bnyk..lgpun nk pie mana ler sngtkan..