Monday, May 12, 2008

Gaplek dan Tiwol

Allahhh...lama aku tak buat date dekat sini....rindu tapi aku sebuk bebeno...sabtu pagi tu aku sebok buat delivery untuk kengkawan dan anak murid yang tempah kek sempena hari ibu...aku hantar ke sekolah dan ke rumah..aku buat delivery jika ada permintaan... tapi kenalah tambah rm sikit...itu pun ada yang merungut2...haiii...order pakai sms , adhock pulak tu..siap delivery sampai depan pintu..mintak tambah 1.00 poonnnn lokek...
tu le perangai segelintir pelanggan ku yang aku lemah betul....

Siap penghantaran, aku g bayar bil tepon hp, tepon umah tangguh dulu...pas tu beli barang dapo sikit dan balik....kendian aku kuar balik amek nabila...beli makanan, pas tu balik tido jap...letih aku...dah le malam sebelumnya bersengkang mata siapkan tempahan....

Bangun tido , makan dan kemas2...terusss balik kg. Singgah pekan , bawak bila gunting rambot...kena rm 6.00. Belikan nabill roti canai...beli sikit barang kat kedai 2.00...balik umah mak...terus capai parang..cari kelapa ijau, x dapat..tinggi , aku capailah kelapa gading..tebuk dan bagi nabill minum...bapak bising sebab nabill kuruss an demam..hemph...aku tengok mak banyak jemur gaplek , kendian aku tengok ada sebaldi lagi ubi tengah mak rendam...wahhh, siokkknyerrr...dah lama x makan tiwol....

Bila mak balik, aku ajak g umah mak nazir, tempah uniform kem pandu...kendian singgah paso malam Pt. Tengah, belilah makanan2 sikit..sotong dan serba sikit bahan untuk esok. ..balik umah dah maghrib. Malam tu aku paksa nabill makan, siap nangis2 dia..wak amin pun tepon, tanya pasal kesihatan nabill...malam kakak datang , sembang2 sampai malam...
mak pulak sebok ngiser gaplek....ada cannn makan tiwol esok ni...

Malam kol 1, habang balik, mak bukakkn pintu, angin kuat dengan hujan..belentam lentum kena zink..anak2 aku tido syokkk je...sejukkk kat kg, x yah pakai ekonn...bebudak seme tido nepek ngan nyaie...

Pepagi aku tengok mak dah kat dapo, mak suruh aku siang sotong dan buat sambal , tengok2 mak dah kukus tiwol..semerbak baunya. siap je mak gaul , aku terus je ngappp...sedapp woooo...panas2..lembuttttt je. Nostalgia betol makanan ni...dulu masa aku kecik2 , mak selalu buat gaplek ni....pas tu dapat makan tiwol sebagai sarapan pagi....


haaa...ni le rupa tiwol...kelabu tapi sedapppp....

Gaplek tu apa bu ? anak aku tanya...Gaplek tu adalah hirisan ubi kayu yang telah di jemur kering. Cara nak buat gaplek...dapatkan ubi kayu..selalunya mak gunakan ubi rambah dan ubi taun...yang diketahui kurang empok dan kadang2 pahit kalau rebus macam tu je. Dah siap kupas..basuh bersih2 dan rendam dalam air bersih untuk 2/3 hari..air tu boleh ditukar2 jika suka.

Kenapa nak kena rendam bu ? Dah mmg macam tu..kalau tak rendam, x dapatlah bau 'banger'nye tu...dan x di namakan 'gaplek'...kemudian ubi rendam ditoskan dan di cuci..sagatkan dan jemurlah untuk beberapa hari sampai kering....boleh terus digunaka atau disimpan...

Nak buat tiwol pulak, kisarkan gaplek , jangan halus sangat...kang tak dapat rasa dan rupa gaplek...kemudian tepung gaplek tu di'puyoni' atau dibasahkan dengan air + garam sikittt hingga lembab2...dan kukus...kelapa parut putih pun kukus jugak..bila dah masak , gaulkan tiwol dan kelapa + gula pasir ..sedia untuk dimakannn...yummmm...

Selain tiwol , tepung gaplek juga bolek digunakan untuk campuran koci dan buat pengat 'jenang gerendthul' ..tu laaa makanan aku dulu2...mak mmg kreatiff...siap aku bawak bekal balik tiwol tu..tapi cuma aku sorang yang perabihkan...habang haku..dia x makan benda2 macam tu, katanya..uweekkk..menyampahhh....

4 comments:

muor76 said...

ooo yg tu tiwol... muor ade makan.. makan takat rase jerk... hehehhe kang nanti org dok cite tak tau laks... heheheh

Ct said...

hahaahaaa....sedappp

soulha,cairo said...

lorr ingtkan burung tiong..teruk betoi ler, ada ker plak orng mkan tioungnya..

..penah makan masa kt sekolah dulu ada sorang nenek jual..ubi kayu di jemur kering pastu goreng sira air gula..mmg ada bau skit..tp bau tu mcm selera sedap jer..

kalau tiwol nie lain skit yerk..makan dng kelapa parut..klu camni akak kena ajak sue makan ler pasni.

Ct said...

hahaha...boleh aja kalau ada bendenya... ;-)