Wednesday, April 30, 2008

Jalan jalan cari orkid

Balik dari umah iza, aku singgah ke beberapa neseri...salah satunya di Pekan Nanas..pas tu wak onji, kak idah dan razin pon ikot sama...kak idah dah kene jangkitan orkid dengan racun yang ku tabur ..wakakakaaa...baik punya racun aku bagi...kami pon singgah kat neseri pertama...


habang aku tolong snap gambo ni...bini dia sebok belek orkid...

Mak tengah close deal dengan hapek...aiyaaaa.
Kak idah pulak tengah pk2 manalah orkid yang cantik
nak gantung kat pokok jambu depan umah dia..
Haku biasalah...tuju bahagian orkid je...belek sana..belek sini...terpikat dengan cattaleya..tapi mahallll nak mampos...ditawar sak sen goeng ora entok!!.Pas tu aku terpikat dengan Epidendrum (?) warna oren dan merah...bila tanya rega, hapek tu kata tak jual le pulakkkkkkk..hangin haku...kalau tak jual bakpe ko letak situ pekkkk...last2 mak beli 2 pokok bunga mutiara, 2 pokok kelapa pandan , 2 pasu lada purple....
Kendian kami sambung perjalanan, singgah pontian jap..tengok2..pas tu terus ke Kg Orang Asli Rengit...haku nak cari bread maker...adehhh, jumpa 2/3 tapi seme ada pblm..kuciwa hakuu....terus g Pantai Punggor..makan tengahari..pas tu terus g ke Pesona Rimba...Jumpa Hamidah ...dan tengok ..kot2 ada sp ke hybrid baru mali maaa....
Once dah sampai, g round dulu, hemmm...aku tengok banyak pokok orkid yang kurang terbela...midah kata sebuk...sebab dia sorang. Aku ambil sepasu phal untuk pdox...itupon puas haku belek dari atas sampai bawah...punyalah asyik, habang pon tertidur dalam keta semasa menunggu....wakakaka...ciannnn diaaa...

phal hybrid tempatan dan taiwan...


phal juga...(gambo kabur sebab lens kabur)


Haaa...ni phal cc kee ? hati sangat berkenan..wangi tapi mahalll...rm 35...tak boleh tawar langsung....


hoya pon ada gak...

catt bunga besarr...menawan giler...macam ada bau wangilah...

ni miltonia ke sp oncidium ? cantikk...tapi...mmmahallllll....

hahaa...dendro hybrid...mini..rega mahal..25 henget...
rasa macam tak berbaloi je kalau aku beli.....fewwww...
berpeloh aku..yalah hati nak..tapi poket x nak...

antara yang telah dibeli....
Akhirnya aku beli 6 pasu dendro mini...bukan haku punya...orang kirim tu..aku amek satu pot dendro hybrid dengan satu cutting tiger orkid..rm 15 setiap 1, wangiiii...mak pon amek 1..pas tu mak pon beli beberapa pasu orkid lg..yang mini dan dendro kuning yang lip kundang..cantikkkkk....Petang tu kami balik umah sarat dengan pokok bunga dalam keta...sian bapak jadi mangsa...mak soh bapak pelok pasu2 bunga...haku pon sama...dan kami selamatttt sampai umah mak kol 2.30 ptg...Alhamdulillahhh....

No comments: