Thursday, April 3, 2008

Triffle lagi...

Sejak pukul 4 tadi aku bz betul..gara2 triffle kak aida semalam...kengkawan lain nampa, ramai pulak yang minat..hehehe..rezeki Allah bagi..Alhamdulillah..
Ada gak yang tanya pasal Tirambisu..erkkk..Tiramisu laa..tapi hadehhh..tak buat laa...sebab dia punya cheeese tu pun dah mahal gilerr....habeh tu nak charge berapa...kang orang komplen mahal plak....derang tau nak makan sedap, patut berani le bayo mahal...adehhhhh....saboooo je laaa.

Balik sekolah tadik aku bergegas g Ezy Bake kat Pesta dan kendian ke Ekonsave beli kek gulung . kemudian amek anak kat berek PDRM dan drive balik. Dalam perjalanan Najwa tepon pulak soh amek dia...terus zuppp ke SMKSAB..balik umah tengok habang aku ade plak..tengah berdengkor...yalah ujan lebat ...
Lepas makan dan rehat, aku siap2 bahan nak buat triffle..nahh ni hasilnya...



Amacam ok x...buah jarang sikit, dah rega dia pun jarang.


bersusunnnn...4..ready to deliver

Lepas tu aku sambung pulak mekapkan kek harilahir pesanan anak muridku, niza untuk dikerjakan bersama kengkawannya esok...design pun tah pape je..aku bantai je. Habang aku cakap, "mane ada rama2 warna gitu..pelikkk je" wakakaka...lantaklahhh..ni rerama jadian...x pun mutan....kes kes kes...kek ni 1 1/2 kg...aku charge 30 je. Isi dalamnya kek coklat aku lapiskan dengan buttercream putih dan butterkrim warna pink, kuning, hijau dan biru. Hasilnya, taddaaaaaaaaaaa........cantikkan...(perasan kejap)..


Sebenarnya aku dah lama memain dengan krim ni , sejak tahun 87 lagik..masa tu aku tingkatan 5 kat SMVMuar (baca: Teknik) Kami belajar cara2 menghias kek dan kapkek..tapi x le mendalam..sikit2 je. Belajar pasal ising cream dan ising apa tu..ala..yang campur gula icing, air dan jus limau sikit tu..lupa lah..kat situlah aku mula2 asah bakat aku..masa tu keras tangan betolll....

Sekarang ni aku makin kerap buat ising...kata orang Jawa "praktis make perfect" ecehhhhh...Alhamdulillah, tempahan pun makin masuk..agaknya derang dah merasa kek ini sedap berbanding kek kat kedai yang biasanya kek span je...Cerita pasal kek ni, aku rasa dah lama aku tak makan kek..walaupun kerap sangat buat...ntah lah, tak teringin pulak tekak ni..


Mak aku cakap sebab dah selalu bau dan dapat 'wap' kek tu...agaknyaaaa...Banyak kali gak kek aku dah masuk majlis...salah satunya wedding ...kira2 dah lebih 10 wedding la, tunang, besday dan lain2 lagikk...Ramai kengkawan aku tanya, tak penat ke balik sekolah..nak buat kek lagi...sebenarnya, bila aku buat kek ni aku rasa relese tension..lagipun aku tak rasa penat, sebab aku minat agaknya...tapi kalau dah seharian dokkk kat dapo tu hape x penatnyer.....kwahhh kwahh kwahhh....anak gajah pun boleh tumbang..

kek besday anak kengkawan aku...

haaa...hak ni spesial..kek kawin adik aku Mudah cute (Cute?? pelzzzzz) dengan andohnya...Nazir aka kebabomm yang berlangsung pada hujung tahun 2006 yang lalu...amacam ok dak?


Kalau raya , mak dah tau, aku akan supply kek sekurang2nya 2 buku - yang biasa, kek coklat (kek itam mak kata..dia x minat sangat), kek kukus buah (dia suka ni..) dan kek masam manis (pun dia suka). Lagi satu kek Sarang tawon..pebret dia tu...bapak, jenis x kesah, dia makan apa saja...(kecuali yang doktor larang aaa..)


Kebanyakkan kek ni, aku dah ejasss dari segi manisnya..sebab aku pun kurang suka manis, biasanya bila aku dapat resepi, aku akan cuba buat dulu dalam kuantiti yang sikit...kalau resepi beso, aku bahagi kepada 4..dan buat. Masa testing kali 1 tu, aku akan noted mana2 bahagian yang aku nak ejas, manis kah, bahan penaik kah, atau hape2 yang berkaitan dengan kek ni...dah tu, aku cuba buat sekali lagik, kalau hasil ok , x terjejas..aku onnn..kalau tak stick dengan original resepi...

Adik2 aku yang berdua tu..Iza dengan Mudah..pasal kek mengekek ni fail sikit..tak berapa minat, tapi makan x fail pulak...yang sorang tu kata, x sempat..x de alat..oven dah ada, mixer aku dah tolong belikan..tapi keknya tak nampak2...laki dia yang kecik molek cakap boleh buat tukun tiruan alat2 tu seme...(mama sapalaaaa gamaknya tu amira yaa...) kwang..kwang.kwang..

Yang si Mudah ni, bila dah dapat pindah dok dengan laki dia kat keyyell barulah nak kenal dapo...baru tau nak beli alat2..baru pandai nak kumpul resepi...kekadang derang ni bila nak masak ape, msj aku...aku pulak macam cikgu online..ngajao masak pakai sms...gitu pon boleh yaa...yalah yang dia tau komponen eletronik je...jangan besok2 dia masak boh perintang, LED, kapasitor, Transistor udah laaa...kang adalah yang masok spital kang...muahahaha...bestnya ngutuk budak2 ni...(aku tau esok lusa korang baca blog ni kan..kan)...

5 comments:

PINATBATE said...

triffle tu makan dengan krim lagi best....kek kahwin dua tingkat tu cantik..

Anonymous said...

akak jgn lupa kat sue tau nk sebiji...hehe,cantik2 ler kek tu ,berbakat betoi..nie buat den smgat jg.

akak nak tanya resepi buttercream yg sempoi ..specialy bahan asasnya,ada

butter
gula
telur...kebnykkan resepi ada shortening,krimwell ler..mana ler sue nk cari..please yer..

Ct said...

Pinat..orang kat sekolah ni baru nak kenal triffle tu..kek kawn tu rekues dari tuan punya diri...nak warna biru putih..yang lelain x sempat snap gambo, dah di amek..

Ct said...

nanti akak pm sue..

Anonymous said...

Akak lum terima PM lg..tp tkper bila2 pun...janji best,hehe..thnq