Monday, March 24, 2008

Aktiviti hari hujan

Hujan petang turun lagi...sejak pukul 3.00 tadi...
habangku pulak sebok nak pegi keja alias main badminton..
angin haku...kalau member ajak main 'bola tampek'
ni ada je masa..ngape baru nak g keja ?
Yalah..malam tadi dia balik keja kol 4.00 pagi...
kata dia pagi tadi 'kencing' alias bayo tido...

Hujan pulak lebat ...siap 'geluduq' guruh bagai...
aku tinggal dengan 2 anak kecil saja..
nak tido, x leh..kedai dobi tengah aktif...
last2 aku buat aktiviti yang dah tertangguh beberapa hari lalu..
iaitu mengemaskan orkid yang baru aku dapat sepanjang
minggu lepas..dari Pdox dan ari cari sendiri..

Semalam ptg sambil ronda2 naik moto..
sudah nampak sesuatu yang aku sedang cari..
terus singgah umah satu makcik..mintak izin...
makcik tu dengan segala senang ati memberikannya..
habangku pon pikol la kayu rambutan sepanjang sedepa.
sambil aku menumpang di belakangnya...

balik umah, terus mintak abang potong ..
siap semua adalah 6 batang...
masuk plastik bawak ke sekolah nak tebuk lubang..

Haku tengah sebok nak pasang dawai untuk penyangkut

letak moss lembab, anak benih dendro dan ikat dengan tali pancing

siappp...dah boleh gantung..
Minatku pada orkid menyebabkan aku mewujudkan
satu pondok orkid di kawasan bengkelku di sekolah...
sayang pondok itu terbiar kosong...sejak ku mulakan
tahun lepas, skg sudah ada lebih kurang 15 pasu orkid..
4 pasu darinya memang sangat kerap berbunga...

Bila dah berbunga cantik, peminat pun ramai..
kalau minat je tak mengapa..ini tak siap dipatah2kan...
Tahun lepas aku dapat tangkap sorang mamat ni..
selamba badak je patahkan tangkai orkid aku untuk diberi
kepada awek yang di cing tahinya..teruk dia kena hamput

Awal tahun ni plak sepasu orkid dikerjakannya..
kudup yang hampir mekar lebih kurang sekaki lebih pjg
telah dipatah2kan dan pokok muda direngut hancur..
menitis air mata ku..kawan2 aku yg lain pun marah
sebab derang pun suka bersantai kat pondok kecilku itu..

2 comments:

PINATBATE said...

hikhikhik..
makhluk perosak seperti mamat sipematah bunga orkid tu memang ada di mana-mana...

Ct said...

yea..mmg betol tu..
geram betol ct, kali ni sib baik selamat 2 pasu bunga tu...