Saturday, March 29, 2008

Cerita Mauludurasul

Untuk majlis mauludrasul pagi tadi, aku sediakan 3 keping kek sarang semut..aku sampai sekolah lebih kurang pukul 7.35 pagi , dah ramai juga yang datang. Aku tengah berkira2 nak ikut perarakan tapi orang dapur dah panggil. Aku terus menuju kantin dan letakkan kek tu atas meja. Si yuz tanya boleh makan x, aku angguk, dia terus potong kek tu dengan diperhatian oleh rakan2 yang lain. Lepas tu masing2 menjamahlahh...kira macam sapan pagi laa...


potong..jangan x potong..potong..kek yang satu itu..


ready...sedia mulaaa..makanlahh..

Selebihnya aku bawak kek itu masuk dalam kantin . Aku tengok kat dalam ada ramai cikgu yang tengah jamu selera mee goreng basah kak loyah. Aku terus bincang dengan wati apa yang nak dibuat, keputusannya buat pencuk dulu..aku terus capai pisau, besen dan terus tuju ke balai/penanggah..

Kemudian tipah, jun, yus, nani, kak mah dan kak nik datang. Kami rewang kupas nanas josapine yang 'besar2' mengalahkan penumbuk aku..hik hik hik..watie dan ikin dan amek timun..shikin M pulak g kerjakan lada merah...kak mah pulak amek tugas kerat2 bawang merah..tak tau jadi berapa. Bila bergotong royong ni..kerja yang berat menjadi ringan..yang susah menjadi mudah..(bukan Mudah Nazir yaa..)

nanas seng mentil2 iki..tapi legiii lhoo..

Tengah aku bzz mengulit nanas, tokey beso jamuan, watie panggil untuk senduk nasik dan buat sample sukatan yang tepat untuk 800 pelajar dan 150 guru..sementara kak loyah dan atan kat dalam tengah perang dengan alatan jamuan...sib baek zaini aka botak kasi air...legaaaa tekak...dengar2 bebudak dah abis berarak dan masuk dewan untuk acara seterusnya..

Pas tu aku pulak buat sample lauk atas nasi..kendian budak PPI buat...aku nuat pulak keja lain..kemudian aku buat pencuk pulak..si non yang datang dengan vouge sekali kenalah suruh dengan aku..wakakaka...sapo soh ekau datang dokek den....kan dah den kojokan...

Siap membungkus semua makanan, air minuman pun dah ready..aku bagi sikit arahan pd AJK apa nak buat bila budak datang..mana belah lelaki dan pompuan..bla..bla..bla...bila budak datang je, sebuk guru2 bagi makanan..nak amek gambo pun tak sempat....

Oleh kerana malas nak g bilik jamuan, aku, watie, nani, kak aida,jun dan tipah buat keputusan makan aja kat kantin dengan budak2...lagi syiokkk...kami semua kenyang air dan ketawa, nasik yang masuk suku peruttt je...gitulahhh, sesekali berkumpul..gamattt..yalah selalu kan kita sebok kejo kelas je...

Abis jamuan, aji man buat announce..Taklimat e-filing kat bilik gerakan la pulak..bla..bla..bla..abis hampir kol 2. Hj omar buat pengumuman sapa dapat naik pangkat, sapa dapat APC..Tahniahhh...lepas ni dapatlah makan free...

Balik je terus g amek anak2 kat umah kkak ipo..balik umah, budak dua orang tu, bila dgn njwa dah balik sekolah dan sdg kelaparan menunggu nasik..alhamdulillah..sib baek ibu dapat nasik...aku masuk dan berehat kejap..tepat kol 3 kami semua dah bergerak balik kg umah mak nak amek cakar ayam untuk majlis esok..

muffin ku dah cunnn bersarang dalam bakol...


cakar ayam hasil buatan tangan mak yang aku soh bentukkan macam mangkok atau sarang burung...jangan tak caya..cakar ayam mak bakal masuk istana..

No comments: