Friday, March 28, 2008

Keluargaku


Aku dilahirkan dalam sebuah keluarga yang sederhana yang agak susah pada tahun 70an...aku mempunyai 3 orang abang dan seorang kakak serta 2 orang adik perempuan...Bapakku, Hj. L mempunyai nama yang unik sekali..agak2nya dalam Muo ni cuma ada 3/4 orang je nama cenggitu. Tak caya g check...

Bapakku pada zaman mudanya adalah seorang pemain ghazal (baca:ghajal)yang aktif - tapi x dek la sampai x balik...Bapak juga pandai maen tabla.

Bapak juga mahir membuat tabla , dulu kecik2 aku suka nengok bapak buat tabla, aku nampak bapak cari kayu leban untuk badan tabla panjang..yang gemok pendek aka 'melentus' bapak tempah saje bodinya...Bapak akan rendam kulit kambeng , lepas tu cukur bulu2nya..dan paku ketat pada body tabla dengan menggunakan apit khas...dan di'pantekk' ketat pakai kayu...


Satu benda yang paling aku tunggu bila bapak buat tabla..aku tunggu bapak masak pulut untuk buat bulatan itam kat atas tabla...biasanya bapak akan masak sikit pulut dalam mestin, bila dah masak bapak akan amek dulu sebahagian masuk mangkuk khas, yang lebihnya aku akan makan dengan kerak2nya..tutul dengan sambel gotrell...wallaaaa...sedapnyaaa..pulak tu pulut yang bapak tanam sendirik...


Bapakku seorang yang agak tegas , tapi mak lagikkkk garang. Aku dan adik badik yang laen takut dengan bapak..sebab bapak ni kurang bunyi..tapi sekali dia bersore...huhu..lintang pukang lari...sape nak jawab tu. Pada aku bapakku seorang yang rajin bekerja, bapak pernah kerja tebang hutan nak buat Felda Chemplak kat labis 2..bapak ku pandai bersawah..kalau setakat kerja noreh, kerja kebon kelapa tu dia x herannn...keja kelapa sawit je dia x penah jamah..


Bapak ku jugak seorang tukang rumah..rumah keluargaku di kg bapak buat sendiri semua..suatu masa dulu masa aku baru je kawin, suami ku cukup kagum bila tengok bapak buat tingkap umah tanpa gunakan paku walau sebatang, semua bapak gunakan pasak kayu saja...


Kini, bapakku sudah meningkat usia..dengan masalah gout yang dihadapinya, dia masih cekal membantu mak mengasuh anak2ku setiap hujung minggu sepanjang 5 tahun lalu. Bapak setia bawak nabil dan jiha naik motor pusing2 kg dan ke pekan untuk menghiburkan anak2ku...bapak juga masih tetap membantu mak mengedarkan kuih jualan dan membeli bahan keperluan seharian dengan moto buruknya..(dia x nak beli baru..nak buat apa katanya..)


Bapak , sudah sampai masanya bapak berehat...jangan pikirkan apa2 yang sarat. Yang penting kesihatan bapak harus dijaga , makan berpantang ikut apa doktor kata ya pak...Kalau bapak nak pergi jemputan atau mana2 insyallah anak2 akan bergilir menghantarnya...

Ibuku tersayang yang bernama Hjh. R merupakan seorang emak yang sangat bertanggung jawab serta sanggup bersusah payah demi keluarga kami..Mak seorang wanita yang sangat cekal , sanggup bersusah payah mengharungi hidup dengan bapak walaupun mak berasal dari keluarga yang agak ternama dan senang di Pt No 3. Mak tetap bersama bapak selama bertahun2 walaupun terpaksa kayuh beskal buruk berbatu2 untuk ke sawah , ke tempat tumpangan torehan, ke kebun...


Mak tetap cekal walaupun terpaksa berperang dengan nyamuk semasa menoreh di kebun orang , mak rela walaupun terpaksa bersengkang mata mengambil upah menyongkel kelapa di salaian orang sambil 'momong' anak...mak juga tak kesah kalau terpaksa memerun kebun untuk ditanam nenas..semuanya ini dilakukan demi mahu melihat kami semua terus bersekolah...


Apa yang mak tak pernah lalui...ngambek upah metik kop kat kebon orang pun bukan asing lagi..nokek pinang , nyalai dia dah lali..nganyam tiko pandai pu dia pakar, paling spesel buat jualan setiap rabu kat pekan sehari..jual apa ? Sesuatu yang jarang ada - lepat pulut..

Skg mak masih lagi aktif mencari wang menampung keperluan seharian dengan membuat berbagai jenis makanan ringan macam peyek , cakar ayam dan kuih sepit untuk dihantar ke warong2 sekitar kg. Bukan anak2 tak kasi duet, tapi mak kata dia suka buat kerja2 dari dudokkk melahu sesaja je..


Masa aku menyuarakan hasrat untuk menyambung pelajaranku , mak dan bapak bagi sokongan tanpa ragu2..mak sanggup mengasuh bayi dan anak2ku tanpa jemu..mak dan bapak cakap, pergilah belajar..jangan jemu ilmu dikejar,
kelak menjadi orang terpelajar..suruhan Allah jangan diengkar....


Mak dan bapak, terima kasih atas segala pengorbanan kalian..sehingga aku berjaya seperti sekarang..aku rasa aku tak mampu membayar semula jasa kalian...walau dengan seribu dinar...akan ku kenang saat manis berlari2an di kedoo'an sawah..tangkap ikan..ngeboq padi..merun di belakang..
manjat pokok..mbaja nanas..ngopek kelapa..nyalai..petik kopi dan tarik getah sekerap..Abadi dalam ingatan...

2 comments:

sue,kaherah said...

Assalamualaikum kak ct, dah ada blog sendiri yer..tahniah....

Sedih dng tetiba teringt kt mak yah kt kpng baca N3 akak nie..apa2 mudahan mak ayah sue, mak ayah akak dlm rahmat allah dan sihat2 selalu hendaknya..rajin2 up-date yer..

Ct said...

walaikumsalam....orag kaherah dah taww ghupanya...hehehe...akak dah lama nak buat blog, tapi tak sempat..skg baru tercapai..
Insyaallah sue..sama2lah kita berdoa...Aminnn