Sunday, March 23, 2008

Sastera

Sastera ? Tak ramai orang minat sastera kan?
katanya x rock laa...wehhh..gua pon rock jugakk...
tapi sastera gua layan jugak...
majalah pertama yang gua baca adalah mastika..
masa tu abang ku yang kedua belajar di UTM KL...
bila balik kg dia selalu bawak majalah...
haku pulak suka baca kat bawah ranjam besi umah aku..
ala..katil besi tinggi zaman dulu2....
tu tempat seronok aku jaman budak2..
sejukkkk je dok bawah tu..

Pas tu novel pertama aku baca masa ting 2"Badai Semalam"
by Khadijah Hashim...aku berangan jadi Mazni...
haku berangan nak belasah Karim...dan Pn. Rohana...
aku baca dengan hati yang gerammmm...
last2 aku yang kene belasah dengan abang haku sebab
curi baca novel dia.....

seterusnya aku suka membaca buku2 sastera..
antaranya Hikayat Hang tuah..Hikayat Panji Semirang..
Raja Bersiong..Merpati putih terbang Lagi..Bila dan Dimana..
dan banyakkkkkkkkkkk lagi....
Hikayat Merong Mahawangsa pun aku baca.....

Aku juga suka tengok cerita romantik klasik esp cerita hollywood..
yang memaparkan zaman 50an...aku suka tengok fesyennya..
gaya mereka dengan baju2 kembang...cantikkk...
berangan kalau aku yang pakai, tentu cantik..
ecehhhh....

Aku pernah masuk kelas sastera masa aku tingkatan 4
sebelum pergi vokey...tapi aku x suka laa..
cgu dia skema sangat....jellehhhh aku...
aku juga aktif dalam kepab teater masa kat maktab..
pernah buat pementasan bersama2 Teater Anak Tanjong..
aku g tengok teater Raja Lawak dan 2/3 lagi yang aku tak
ingat tajuknya....

aku suka mengarang...akibat suka berangan le ni..
tahun 2005 aku pernah dapat hadiah sagu hati mengarang
cerpen sempena Hari guru dari Penulis Johor...
aku pernah hasilkan 2 novel ...1 dah edit , 1 lg dah 90% siap..
tapi komp aku kena virus...habissssss semuanya..
termasukklah hampir 2,000 resepi yang aku kumpul..
menangis wooo...sebab x buat bekap...

membaca tu satu kemestian dalam hidup aku..
sehari tak membaca terasa macam bowdow la pulak....
lagi banyak membaca, terasa diri lagi kerdil..
rupanya banyak lagi ilmu yang aku tak tau..
ye laa..Ilmu ALLAH tu kan banyak...
yang kita tahu hanya sekelumit sahaja...
wuallaahhh huaklam....

2 comments:

blackpurple @ jowopinter said...

Salam singgah.

Saya nak kata tak minat sastera pun tak juga. Kebetulan saya dulu aliran Sains. Jadi tak belajarlah tentang Sastera. Tapi pernah wakil sekolah dan daerah Muor dalam penulisan kraetif berunsur Islam. Dulu-dululah.

Selamat blogging :)

Ct said...

blackkk...wahh mana taw akak buat blog ni....Tq sudi melawat yaa..nanti akak masukkan link ya..
TQ...