Sunday, March 23, 2008

Jalan jalan cari pasal...

Pagi2 dah keluar dengan habang...
antar kepah ke umah guru ngaji anak sikit
antar ke umah kawan sikit...
ada rezeki lebih, bagilah2 kan...

lepas tu ikut habang menyusur kuala sungai..
kat parit perupok laut..
nampaknya dah ditambak sikit,
motor boleh sampai jauh ke dalam..
tapi x capai kuala sungai.

tengah syok sembang2 dengan sorang penduduk
tentang sampan, sungai dan laut...tetiba..
nampak ada 2 ekor memerang..sepasang..
naik kedarat dan berkejar2an...
macam tengah bercentha la plak....

menurut kata brader tu, ada lagi seekor..
kira otai laa..besooo pulak tu..
dan datang dekat amek gambo x leh..
baru je kita datang ngala ke dia..
dahhh susup sasap menyelamm dalam sungai...
takut kitaorg tangkap basah dia agaknya...
wakakaka......



nampak x memerang? ...ala..yang warna itam tu...
bro M juga cakap, kat kuala tu selalu dolfin ada datang..
tapi bila dia datang, ikan semua lari...
ngape agaknya....? moskel haku...
kata dia sekali dolfin dtg..bawak geng..
dalam 10 eko...siap buat akrobatik show lagi..
Tapi dolfin ni mendengar kata...
kalau bro M pasang jaring, bro M nampak je dia dtg,
bro M ckp, Weh..Jangan kaco ee...ko lalu tepi2 je..
dan dolfin ni ngikut...kekadang lalu tepi bot sajeeee je...
yang datang sini kecik2 la..dalam 20 - 30 kg sekor..
kalau kat laut lepas tu beso..sampai setan pon ada..
apalagi kalau air pasang perbani (air pasang beso dan tenang)..
boleh sampai tepi....



lepas tu kami melawat kuala sungai Pt. Sakai...
yang ni nampak kuala laut...
bot2 nelayan pun banyak...
tunggu peluang nak naik bot nak mancing je...
Amacam Bro M...gua jadik aja...

3 comments:

dilaOHdila said...

Beso memerangnya tu kak.....
lain kali dikejoor taw (hehhehehe)

Ct said...

tak sempat nak dekat..dia dah cabottt :-)

muor76 said...

parit parit nih tempat permainan aku duluk.. dulu ler.. time budak..
skang nih dah jarang ke laut.. kalo ke laut pon kat sri menanti...
dolphin tu makan ikan ler kak.. kalo ade dolphin tu ikan yg lain menyelamatkan diri ler... huhuhuhuh